Tennis i HOG
Mål og værdier
Mål og værdier for tennisafdelingen i HOG: Tennisklubben er medlemmernes klub, og den skal være for alle tennis
interesserede i Hinnerup og omegn. Klubben skal være et sted, hvor der er plads
til såvel nybegyndere og øvede spillere og et sted, hvor alle føler sig
velkomne. Det skal være muligt at lære spillet og opnå rimelige færdigheder på
motionsplan såvel som for turneringsspillere på moderat ambitionsniveau.
Klubben skal være åben for medlemmernes ideer omkring arrangementer og fælles
tennis aktiviteter - suppleret med sociale/selskabelige aktiviteter.
Organisation
Tennisafdelingen er en underafdeling af Hinnerup og Omegns
Gymnastikforening (HOG).
Bestyrelsen: Det
skal tilstræbes, at bestyrelsen sammensættes af fem medlemmer. Der skal mindst
være tre bestyrelsesmedlemmer. Det skal desuden tilstræbes, at bestyrelsens
sammensætning er rimeligt dækkende for medlemmernes sammensætning og ønsker.
Bestyrelsen skal tilstræbe synlighed overfor medlemmerne,
dels i form af igangsætning af initiativer og aktiviteter i klubben i den
udstrækning medlemmerne bakker op, dels i form af opslag med nyheder samt
information på hjemmesiden og/eller mails.
Den siddende bestyrelse skal til stadighed overveje dens
egen sammensætning og skal løbende vurdere, om sammensætningen bør suppleres
eller ændres. Endelig skal bestyrelsen tilstræbe at rekruttere nye
bestyrelsesmedlemmer, der vælges på årsmødet.
Økonomi: Tennisafdelingen
skal være økonomisk uafhængig, og der skal være tilstrækkelig økonomisk råderum
til, at afdelingen kan igangsætte initiativer og aktiviteter, uanset om dette
medfører tab for afdelingen. Det er ikke et mål for afdelingen at tjene penge
eller at oparbejde en betydelig formue, medmindre en sådan formueforøgelse har
et klart sigte til gavn for medlemmerne. Det er dog et mål, at klubbens økonomi
skal være tilstrækkelig til, at aktive medlemmers ønsker og interesser i et
rimeligt omfang kan tilgodeses og helt eller delvist finansieres. Bestyrelsen
beslutter, i hvilket omfang særlige ønsker og interesser skal hjælpes økonomisk.
Klubbens midler dækkes ind primært via medlemsbidrag og
sekundært via kommunale tilskud.
Fondsmidler: Klubben vil hvert år undersøge mulighederne
for at søge ekstraordinære driftsmidler fra fonde, f.eks. Idrætsfonden i Favrskov Kommune, Tuborgfonden, Carlsbergfonden, DGI-fonde eller fonde fra
pengeinstitutter. Tilskud kan f.eks. bidrage til at forberede de fysiske rammer
for spillere og besøgende på anlægget. Bestyrelsen skal løbende overveje
muligheden af ekstraordinære tilskud i form af sponsorater til særlige
aktiviteter.
Afdelingens likviditet ønskes principielt altid at være
positiv, medmindre særlige investeringer efter bestyrelsens vurdering
berettiger til et forbrug, der medfører negativ likviditet.
Medlemmerne
Unge: Afdelingen
prioriterer ungdomsarbejdet højt og ønsker at understøtte dette i form af
træning gennemført af et eller flere medlemmer eller af ekstern træner.
Klubben vil i rimeligt omfang afholde omkostningerne til en sådan træningsaktivitet,
herunder om nødvendigt beskeden aflønning af afdelingens trænere.
Nybegyndere, voksne: Afdelingen ønsker at gøre en indsats for at hjælpe nybegyndere i gang
med tennis i form af begyndertræning og i et vist omfang hjælpe til, så
videre aktivitet i klubben understøttes f.eks. i form af
eftermiddags-arrangementer.
Seniorer 60+: For medlemmer over 60 år er der oprettet et særligt hold, som spiller om formiddagen flere gange om ugen. Spillerne på holdet organiserer træning og socialt samvær i det omfang, som deltagerne ønsker det, herunder også deltagelse i de årlige klubmesterskaber.
Øvrige medlemmer: Klubben
har tidligere indhentet oplysninger fra medlemmerne om, hvad medlemmerne er
mest interesseret i fra bestyrelsens side. Der er primært tale om fællesspil
for let øvede eller øvede spillere, eller dagsarrangementer efterfulgt af fælles
frokost eller grillaften. Bestyrelsen vil løbende tilstræbe at afvikle
aktiviteter af denne type og sikre at information om disse arrangementer
formidles til medlemmerne pr. mail eller via hjemmeside og Facebook-side.
Ved tilmelding til træningshold vil der være en
ekstraomkostning til dækning af træning og fællesbolde.
Aktiviteter
Det tilstræbes at igangsætte et rimeligt udbud af
aktiviteter i klubben, dels i form af træningstiltag, dels i form af afholdelse
af arrangementer. Klubbens medlemmer søges i rimeligt omfang inddraget i
planlægningen og gennemførelsen af klubbens aktiviteter, dels for at aktivere
medlemmerne direkte, dels for at aflaste bestyrelsen.
Klubmesterskaber:
Bestyrelsen vil sørge for, at der bliver arrangeret klubmesterskaber i klubben.
Ambitionsniveauet lægges på et niveau, så medlemmerne uanset spillestyrke kan
få flere kampe i løbet af turneringen, og der lægges vægt på at udbyttet skal
være positivt for alle interesserede og ikke kun for de stærkeste.
Turneringer og stævner: Det skal være muligt for interesserede at kunne deltage i holdturneringer
i DGI- eller JTU-regi samt i stævner. Afdelingen har dog ikke en egentlig målsætning
for, hvor mange eller på hvilket niveau deltagelsen skal foregå. Afdelingen
afholder betaling for deltagelse i holdturnering og betaler for bolde til
hjemmekampene.
Kommunikation
Det tilstræbes at give medlemmerne en relativt høj men dog
afpasset information om aktiviteter og nyt i klubben. Informationsmængde og
måde skal løbende vurderes og tilstræbes gennemført så enkelt og
effektivt som muligt. Bestyrelsen skal udnytte mulighederne i den nyere
teknologi til at fremme informationsniveauet til medlemmerne.
Hjemmeside og Facebook: Hjemmesiden og tennisafdelingens Facebook-side opdateres løbende med
oplysninger om bestyrelsen, tilmeldingsmulighed, diverse aktuelle begivenheder,
aktiviteter, træning m.m.
HOG-bladet: Det
tilstræbes, at der laves et indlæg mindst 2 gange om året i det husstandsomdelte
HOG-blad.
Mails: Ved tilmelding til afdelingen skal medlemmerne oplyse mail-adresse, medmindre de ikke ønsker dette. Det tilstræbes at få mailadresser på så mange medlemmer som muligt, så bestyrelsen har mulighed for at sende medlemmerne aktuelle informationer så enkelt, effektivt og billigt som muligt. Mailadresser må ikke videregives til andre end bestyrelsen for tennisafdelingen samt HOGs forretningsudvalg, og maildatabasen må ikke benyttes i kommercielt øjemed.
Udsendelser: Såfremt
bestyrelsen skønner det hensigtsmæssigt, kan der laves egentlige
medlemsudsendelser. I forbindelse med sæsonstart udsender bestyrelsen samtidigt
en informationsskrivelse om dels standerhejsning, dels omkring de væsentligste
arrangementer i løbet af året.
Faciliteter
Banerne: Afdelingen
råder over fire grusbaner, én padelbane samt et klubhus, bænke, stole og
borde. Banerne vedligeholdes dels løbende af en banemand, dels i form af
regelmæssig vanding af banerne. Klubben ønsker at vedligeholde baner, herunder
grusunderlag, streger, net, hegn og omkringliggende beplantning samt andre
klubfaciliteter på en måde, så spillere uden videre kan benytte baner og
faciliteter på en tilfredsstillende måde.
Klubbens faciliteter vurderes løbende af bestyrelsen.
Banebooking: Booking af baner foretages via bookingmodulet på hjemmesiden.
Opdateret marts 2022.
Søren Hjørlund Mads Lerche Nicklas
Buch Rikke Guss
Peter Bødker Sørensen Finn Bluhm Jakob Lønvig